Inventarisatie Wederopbouwkunst
Glas-in-loodraam ‘Mozes bij het brandende braambos’, Carel Bruens (foto: Yteke Spoelstra) |
Glas-in-loodraam ‘Het nieuwe Jerusalem’, Carel Bruens (foto: Yteke Spoelstra) |
Adres |
Aerent Bruunstraat 1, 2321 ED Leiden |
Bouwjaar |
1961 |
Architect |
Architectenbureau Nielsen, Spruit, Van der Kuilen |
Oorspronkelijke bestemming |
Gereformeerde “Bevrijdingskerk” |
Huidig gebruik |
Christelijk Gereformeerde “Opstandingskerk” |
Kunstobject |
2 Glas-in-loodramen (1996) |
Kunstenaar |
Carel Bruens (1925) |
Status |
Gemeentelijk monument 1800 |
Beschrijving:
Naast het grote glas-in-loodraam van Berend Hendriks dat bij de bouw van de kerk is aangebracht, voorstellende ‘De bevrijding van Sadrach, Mesach en Abednego uit de vuuroven van de Babylonische koning Nebukadnezar’ heeft de Gereformeerde gemeente in de Bevrijdingskerk in 1996 nóg twee glas-in-loodramen laten aanbrengen. Die bevinden zich achter de kansel in dezelfde muur als het raam van Berend Hendriks. De afmetingen zijn 56,5 x 228 cm. Ze zijn ontworpen door Carel Bruens en uitgevoerd door de Leidse glazenier Jilleba. Ze stellen ‘Mozes bij de brandende braambos’ voor en ‘Het land van melk en honing’ (ofwel het ‘Nieuwe Jerusalem’). De ramen zijn tegen het bestaande heldere glas geplaatst. In het raam zijn verschillende soorten glas verwerkt.
Carel Bruens (Ravenstein 1925) is opgeleid aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij is monumentaal kunstenaar, schilder, beeldhouwer en illustrator. In veel van zijn werken zijn religieuze motieven en bijbelverhalen verwerkt. Hoewel van huis uit katholiek heeft hij ook ramen ontworpen voor protestantse kerken zoals de Opstandingskerk in Leiden en de Gerformeerde Open Hof-kerk in Katwijk aan den Rijn waarvoor hij een serie van 33 ramen ontwierp. In de jaren 1970 was Bruens tekenleraar op het voormalige Aloysius College in Den Haag.
De Opstandingskerk is in 1961 gebouwd als de Gereformeerde Bevrijdingskerk met wijkcentrum. Het is en eenvoudig bakstenen kerk met een plat dak en een L-vormige plattegrond. De glas-in-loodramen bevinden zich in de noordmuur van de kerk.
In februari 2020 heeft de gemeente aan het kerkgebouw met pastorie de monumentstatus verleend.
Ontwerpschetsen glas-in-loodramen Carel Bruens (archief Jilleba, foto: Erfgoed Leiden en omstreken) |
Interieur Opstandingskerk met ramen van Berend Hendriks en Carel Bruens (foto: archief Jilleba, Erfgoed Leiden en omstreken) |
Opstandingskerk: interieur en exterieur | (foto's Peter Lamboo) |
George Jilleba en Carel Bruens (foto: Dick Hogewoning, Leidsch Dagblad, 11 juni 1994) |
Bronnen:
Archief Jilleba, Erfgoed Leiden en omstreken
Spoelstra, Yteke, Monumentale kunst ontdekt in Leiden, Erfgoed Leiden en Omstreken 2017, https://www.leidseregioinkaart.nl/kaarten/images/Monumentale_kunst.pdf
“Kerkzaal maakt naar buiten afwerende indruk” in: Nieuwe Leidsche Courant, 20 december 1960, p. 3
“Scheppingsverhaal in glas-in-lood” in: Leidsch Dagblad, 11 juni 1994, p. 12
20 februari 2020