J.B. Lambert Simon, Lammenschansweg 4-6

Lammenschansweg 4 6 1De periode na de Tweede Wereldoorlog kenmerkte zich door grote bouwactiviteiten. Niet alleen was er behoefte aan veel nieuwe woningen, er werden ook veel scholen gebouwd. Juist in deze scholen vinden we veel ‘monumentale kunst’, dat wil zeggen kunst die gebonden is aan het gebouw. Soms hebben die scholen later een andere onderwijsbestemming gekregen. Nog vaker hebben de demografische ontwikkelingen geleid tot sloop of zal sloop op afzienbare termijn plaatsvinden.

R.K. School voor Bijzonder Lager Onderwijs
Zo ook de R.K. School voor Bijzonder Lager Onderwijs (BLO) aan de Lammenschansweg 4-6. Dit pand staat op de nominatie om te worden gesloopt. Momenteel is het een tijdelijke dependance van het Stedelijk Gymnasium. De school is in 1958 gebouwd door architectenbureau Van der Laan, Van der Eerden en Kirch. In deze verzuilde tijd koos het schoolbestuur uiteraard voor een katholieke architect. Jan van der Laan en zijn vader Leo waren onder andere ook verantwoordelijk voor het ontwerp van de St. Josephkerk aan de Herensingel.Lammenschansweg 4 6 2

Keramisch kunstwerk
Tegen een buitengevel van de school, grenzend aan de binnentuin en onzichtbaar vanaf de straat, is een groot keramische kunstwerk aangebracht van Jan Baptist Lambert Simon (Den Helder 1909 - Utrecht 1987). Het beslaat ongeveer 7 vierkante meter en stelt verschillende dieren voor zoals een kat, een wolf, kuikens, vogels, vissen, een konijn en een hert. Het is duidelijk dat Lambert Simon heeft gepoogd aansluiting te vinden bij de belevingswereld van het kind. De keramiek is vervaardigd door De Porceleyne Fles en uitgevoerd in geglazuurde chamotteklei.

J.B. Lambert Simon
Zoals de architecten Van der Laan ontving ook Lambert Simon zijn opdrachten voornamelijk van katholieke instellingen. Lammenschansweg 4 6 3Hij was aanvankelijk actief als schilder, later ook als beeldhouwer en ontwerper van glas-in-loodramen. Lambert Simon was autodidact. Een verblijf in Parijs werd bepalend voor de ontwikkeling van zijn kunstenaarschap. Terug in Nederland woonde hij in Utrecht en maakte hij deel uit van de kunstenaarsgroep rond het tijdschrift De Gemeenschap. Deze bestond uit jonge katholieke intellectuelen die zich keerden tegen het establishment.

Impressionisme, surrealisme en abstracte kunst
Lambert Simon is zich steeds blijven vernieuwen. Hij maakte een ontwikkeling door van een neobarokke stijl naar impressionisme, surrealisme en abstracte kunst. Vanaf circa 1960 kreeg hij steeds meer opdrachten uit niet-kerkelijke kring. In de St. Willibrorduskerk in Oegstgeest bevindt zich een groot glas-in-loodraam van Lambert Simon met als thema Het Laatste Oordeel.