BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Amsterdam BEGIN:STANDARD DTSTART:20220326T200000 RDATE:20220327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20221030T020000 RDATE:20230326T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20231029T020000 RDATE:20240331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20241027T020000 RDATE:20250330T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20251026T020000 RDATE:20260329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20261025T020000 RDATE:20270328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20271031T020000 RDATE:20280326T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20281029T020000 RDATE:20290325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20291028T020000 RDATE:20300331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20301027T020000 RDATE:20310330T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20220327T030000 RDATE:20221030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20230326T030000 RDATE:20231029T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20240331T030000 RDATE:20241027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20250330T030000 RDATE:20251026T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20260329T030000 RDATE:20261025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20270328T030000 RDATE:20271031T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20280326T030000 RDATE:20281029T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20290325T030000 RDATE:20291028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20300331T030000 RDATE:20301027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:eeff86180a8f7e694ff353da15d36411 CATEGORIES:HVOL lezing CREATED:20230226T164715 SUMMARY:David Bailly – vergankelijkheid in Leiden LOCATION:Stadsfoyer (begane grond)\, Stadhuis (ingang Stadhuisplein) DESCRIPTION:Traditiegetrouw volgt na het officiële, en uitsluitend voor leden toegankel ijke deel van de ALV, een lezing die ook voor belangstellenden open staat. Ditmaal sluiten onderwerp en spreker aan op de Leidse actualiteit: drie wek en vóór de ALV opende in Museum De Lakenhal een tentoonstelling, die door s cheidend conservator Christiaan Vogelaar werd samengesteld. Dubbele reden o m hem te vragen te spreken over zijn laatste expositie in\ndienst van de ge meente Leiden. Bovendien was hij gedurende bijna zijn gehele museale loopba an lid van de redactie van het Leids Jaarboekje.\n\nDe Leidse schilder Davi d Bailly (1584-1657) schilderde in 1651 zijn meesterwerk, het bekende Vanit as-stilleven met zelfportret van de schilder. Dat werk bevindt zich in de c ollecties van Museum De Lakenhal. Het is zó bijzonder en belangrijk voor de ontwikkeling van de kunst, dat het museum rondom dit schilderij een tentoo nstelling heeft samengesteld: David Bailly – Tijd, dood en ijdelheid, te zi en van 10 maart tot en met 2 juli.\n\nChristiaan Vogelaar zal nader ingaan op dit raadselachtige werk. Daarbij zal hij ook aandacht schenken aan de ro l die de universiteit bij dit alles speelde, en aan de ontwikkeling van de zogenaamde vanitas-iconografie, een genre waartoe dit werk gerekend wordt. De vergankelijkheid van het leven staat in dit soort werken centraal, en om dat uit te drukken gebruikte men voor de hand liggende beeldmiddelen als s chedels en zandlopers, maar ook minder opvallende elementen. Deze onderwerp en komen op de tentoonstelling ook uitgebreid aan bod.\n\nRond 1630 werd di t bijzondere en bij vlagen spectaculaire onderdeel van de zeventiende-eeuws e schilderkunst tot grote hoogten gebracht, en onder andere uitgewerkt door Leidse schilders van rang zoals Rembrandt, Jan Lievens en Jan Davidsz. de Heem. \n\n X-ALT-DESC;FMTTYPE=text/html:
Traditiegetrouw volgt na het officiële, en uitsluitend voor leden toegan
kelijke deel van de ALV, een lezing die ook voor belangstellenden open staa
t. Ditmaal sluiten onderwerp en spreker aan op de Leidse actualiteit: drie
weken vóór de ALV opende in Museum De Lakenhal een tentoonstelling, die doo
r scheidend conservator Christiaan Vogelaar werd samengesteld. Dubbele rede
n om hem te vragen te spreken over zijn laatste expositie in
dienst va
n de gemeente Leiden. Bovendien was hij gedurende bijna zijn gehele museale
loopbaan lid van de redactie van het Leids Jaarboekje.
De Leids
e schilder David Bailly (1584-1657) schilderde in 1651 zijn meesterwerk, he
t bekende Vanitas-stilleven met zelfportret van de schilder. Dat werk
bevindt zich in de collecties van Museum De Lakenhal. Het is zó bijzonder e
n belangrijk voor de ontwikkeling van de kunst, dat het museum rondom dit s
childerij een tentoonstelling heeft samengesteld: David Bailly – Tijd, dood
en ijdelheid, te zien van 10 maart tot en met 2 juli.
Christiaa
n Vogelaar zal nader ingaan op dit raadselachtige werk. Daarbij zal hij ook
aandacht schenken aan de rol die de universiteit bij dit alles speelde, en
aan de ontwikkeling van de zogenaamde vanitas-iconografie, een genre waart
oe dit werk gerekend wordt. De vergankelijkheid van het leven staat in
dit soort werken centraal, en om dat uit te drukken gebruikte men voor de
hand liggende beeldmiddelen als schedels en zandlopers, maar ook minder opv
allende elementen. Deze onderwerpen komen op de tentoonstelling ook uitgebr
eid aan bod.
Rond 1630 werd dit bijzondere en bij vlagen spectac
ulaire onderdeel van de zeventiende-eeuwse schilderkunst tot grote hoogten
gebracht, en onder andere uitgewerkt door Leidse schilders van rang zoals R
embrandt, Jan Lievens en Jan Davidsz. de Heem.