BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Amsterdam BEGIN:STANDARD DTSTART:20211103T135000 RDATE:20220327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20221030T020000 RDATE:20230326T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20231029T020000 RDATE:20240331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20241027T020000 RDATE:20250330T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20251026T020000 RDATE:20260329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20261025T020000 RDATE:20270328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20271031T020000 RDATE:20280326T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20281029T020000 RDATE:20290325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20291028T020000 RDATE:20300331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20301027T020000 RDATE:20310330T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20220327T030000 RDATE:20221030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20230326T030000 RDATE:20231029T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20240331T030000 RDATE:20241027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20250330T030000 RDATE:20251026T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20260329T030000 RDATE:20261025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20270328T030000 RDATE:20271031T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20280326T030000 RDATE:20281029T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20290325T030000 RDATE:20291028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20300331T030000 RDATE:20301027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:d3d675e17ae524853e9b89e73b0b8dd7 CATEGORIES:HVOL lezing CREATED:20220921T125859 SUMMARY:Najaarssymposium Kennis en Kennisoverdracht in Leiden en Omgeving LOCATION:Locatie Leids Volkshuis\, Apothekersdijk 33a DESCRIPTION:In 2022 is Leiden European City of Science en wordt de schijnwerper gericht op allerlei resultaten van de wetenschappen, met de universiteit als stral end middelpunt. Maar wetenschap is onmogelijk zonder de talloze vormen van kennis en kennisoverdracht, op alle niveaus, die aan de basis daarvan staan . Daarom richt dit symposium (georganiseerd door de Stichting Historisch Le iden i.s.m. de Historische Vereniging Oud Leiden en de Universiteit Leiden) zich op vragen naar hoe kennis tot stand komt, wordt bewaard en wordt over gedragen, van gilde tot universiteit, van dorpsschool tot krant en museum. Bijzondere aandacht is daarbij voor de rol van en mogelijkheden voor meisje s en vrouwen. Zoals gebruikelijk worden uiteenlopende onderwerpen gepresent eerd in de vorm van ‘flitslezingen’ die vooral als doel hebben recent onder zoek te presenteren en nieuw onderzoek te stimuleren, aangevuld met posterp resentaties. Zij vormen samen een mooie staalkaart van de rol en het belang van kennis(overdracht) in het historisch weefsel van Leiden en haar omgevi ng.\n\nAls plaats van het symposium is symbolisch gekozen voor het Volkshui s, gebouwd in 1899 als behuizing voor de 'Stichting Het Leidse Volkshuis'. Deze werd in 1897 opgericht door drie sociaal bewogen hoogleraren van de Le idse Juridische faculteit, Drucker, Greven en Van der Vlugt, met als doel h et 'verhogen van ontwikkeling en levensgeluk onder arbeiders en daarmee gel ijkgestelde klassen in Leiden'.\n \n13:15-13:45 inloop \n13:45-13:50 welkom door de dagvoorzitter Pieter Slaman \n13:50-15:00 sessie 1: 3 korte lezing en gevolgd door discussie\n\n- Dick de Boer, Het raadsel Bossulus \nWillem van Oranje wilde een universiteit stichten, omdat hij besefte dat je allee n een nieuwe samenleving kunt opbouwen met een goed opgeleide jeugd. De man die de Leidse Universiteit op poten moest zetten, moest dan ook een zwaarg ewicht zijn, een duizendpoot. En natuurlijk moest hij toegewijd zijn aan de Reformatie. Hem werd één top-kandidaat aanbevolen: een zekere Bossulus. Ma ar geen enkele geschiedenis van de universiteit vertelt wie hij was. Bossul us bleef een raadsel, tot hij recent kon worden opgespoord. Toen ontstond e en fascinerend beeld van de worsteling van kennis en geloof in de tijd van de godsdienstoorlogen.\n- Ad Maas, Het verdriet van de snuffelpaal\nWetens chappelijk erfgoed uit de collectie van Rijksmuseum Boerhaave omvat iconisc he objecten als de microscopen van Van Leeuwenhoek, prachtige luchtpompen e n telescopen, en andere objecten die voldoende zeggingskracht bezitten om h et museumpubliek direct aan te spreken. Maar voor een deel van de collectie geldt dit een stuk minder. Bij sommige objecten hebben museummedewerkers e r een hele kluif aan om ze op een betekenisvolle wijze te presenteren. Bij uitstek geldt dit voor erfgoed uit de moderne tijd. Dit heeft vaak betrekki ng op 'moeilijke' wetenschap, ontbeert esthetische kwaliteiten of betreft m assage-produceerde 'dozen met stekkers'. In deze lezing wil ik laten zien h oe een museum met dergelijk weerbarstig materiaal om kan gaan.\n- Ariadne Schmidt, Linking University and City\nDe aanwezigheid van de academische ge meenschap kleurde sinds 1575 het leven in de stad. Mogelijk had de dynamisc he ontwikkeling van de Leidse bevolking invloed op de academie. Doel van he t interdisciplinaire project Linking University and City is om met data-sci ence-technieken de geschiedenis van de academische gemeenschap en de intera ctie tussen de stad en de universiteit (town & gown) zichtbaar te maken en verder te onderzoeken. Met studenten wordt gewerkt aan een digitale inf rastructuur om informatie over personen, percelen en gebeurtenissen aan de hand van een tijdlijn te visualiseren en om - uiteindelijk - ook de onderli nge relaties, verder te kunnen analyseren. In deze flitslezing geven we een kijkje in de keuken van het project.\n \n15:00-15:30 pauze met thee en/of koffie \n· gelegenheid de website van het project van Ariadne Schmi dt te bekijken \n· posterpresentatie van studente Emma de Man over de eerste vrouwelijke redactrice van de Leydse Courant, omstreeks 1780\n \n 15:30-16:40 sessie 2: 3 korte lezingen gevolgd door discussie \n- Anneke B oot, Al Doende Leert Men\nVakonderwijs is de sleutel tot de geschiedenis va n een stad. Het opleiden van vakmensen houdt direct verband met de economis che bedrijvigheid in een stad. De lokale arbeidsmarkt is vaak leidend voor de opleidingen die worden aangeboden. Vakonderwijs is ook bepalend voor het sociale weefsel van een stad: het zijn meestal burgers en bedrijven die zi ch voor vakonderwijs inzetten. In mijn lezing laat ik zien hoe het vakonder wijs ook de geschiedenis van de stad Leiden heeft bepaald. In kort bestek s chets ik hoe vakmanschap werd ontwikkeld en doorgegeven aan de volgende gen eratie.\n- Daan Stremmelaar, Scholing van kinderen in zeventiende-eeuws Lei den vanuit genderperspectief\n- Leiden had tijdens de Gouden Eeuw een Latij nse school en natuurlijk de universiteit. Voor welgestelde meisjes was er d e Franse school en privéonderwijs aan huis. Maar (waar) gingen de ‘gewone’ kinderen naar school? En hoe leerden jongens en meisjes een vak? Terwijl Ne derlanders in de zeventiende eeuw de hoogste geletterdheid en gecijferdheid van Europa hadden en de achterstand van de vrouwen nergens anders zo klein was, weten we verrassend weinig over hoe en waar zij deze vaardigheden opd eden. Vooral de meisjes zijn lang uit zicht gebleven. De rijke archieven va n Leiden bieden ons de kans de praktijk rond schools- en beroepsonderwijs a an het oppervlak te brengen. Voor zowel jongens als meisjes, arm en rijk.\n - Leon van der Hoeven, Dorpsscholen in het Rijnland in de 17e eeuw en de i nvloed van de stad Leiden op het onderwijs.\nIedereen kent de schilderijen waarop Jan Steen (en tijdgenoten) de dramatische chaos op dorpsschooltjes w eergaf. Een (meestal stokoude) meester te midden van een krioelende massa k inderen, jongens en meisjes, waarbij de grond bezaaid is met leermiddelen e n alleen de plak hem kan redden. Maar is dat werkelijk zo? Wie waren eigenl ijk die schoolmeesters? Was er in elk dorp onderwijs? Wie zag daarop toe? E n wat was de invloed van de stad Leiden hierop? Anders gezegd: welke plaats nemen de dorpsschooltjes in de keten van kennisoverdracht?\n \n16:40-16:55 slotdiscussie over perspectieven voor nieuw onderzoek\n16:55-17:00 slotwoo rd Pieter Slaman \n X-ALT-DESC;FMTTYPE=text/html:
In 2022 is Leiden European City of Science en wordt de schijnw
erper gericht op allerlei resultaten van de wetenschappen, met de universit
eit als stralend middelpunt. Maar wetenschap is onmogelijk zonder de talloz
e vormen van kennis en kennisoverdracht, op alle niveaus, die aan de basis
daarvan staan. Daarom richt dit symposium (georganiseerd door de Stichting
Historisch Leiden i.s.m. de Historische Vereniging Oud
Leiden en de Universiteit Leiden) zich op vragen naar hoe kennis
tot stand komt, wordt bewaard en wordt overgedragen, van gilde tot universi
teit, van dorpsschool tot krant en museum. Bijzondere aandacht is daarbij v
oor de rol van en mogelijkheden voor meisjes en vrouwen. Zoals gebruik
elijk worden uiteenlopende onderwerpen gepresenteerd in de vorm van ‘flitsl
ezingen’ die vooral als doel hebben recent onderzoek te presenteren en nieu
w onderzoek te stimuleren, aangevuld met posterpresentaties. Zij vormen sam
en een mooie staalkaart van de rol en het belang van kennis(overdracht) in
het historisch weefsel van Leiden en haar omgeving.
Al
s plaats van het symposium is symbolisch gekozen voor het Volkshuis, g
ebouwd in 1899 als behuizing voor de 'Stichting Het Leidse Volkshuis'. Deze
werd in 1897 opgericht door drie sociaal bewogen hoogleraren van de Leidse
Juridische faculteit, Drucker, Greven en Van der Vlugt, met als doel het '
verhogen van ontwikkeling en levensgeluk onder arbeiders en daarmee gelijkg
estelde klassen in Leiden'.
13:15-13:45 inloop <
br />13:45-13:50 welkom door de dagvoorzitter Pieter Slaman
13:5
0-15:00 sessie 1: 3 korte lezingen gevolgd door discussie
- 
; Dick de Boer, Het raadsel Bossulus
Willem van Oranje wild
e een universiteit stichten, omdat hij besefte dat je alleen een nieuwe sam
enleving kunt opbouwen met een goed opgeleide jeugd. De man die de Leidse U
niversiteit op poten moest zetten, moest dan ook een zwaargewicht zijn, een
duizendpoot. En natuurlijk moest hij toegewijd zijn aan de Reformatie. Hem
werd één top-kandidaat aanbevolen: een zekere Bossulus. Maar geen enkele g
eschiedenis van de universiteit vertelt wie hij was. Bossulus bleef een raa
dsel, tot hij recent kon worden opgespoord. Toen ontstond een fascinerend b
eeld van de worsteling van kennis en geloof in de tijd van de godsdienstoor
logen.
- Ad Maas, Het verdriet van de snuffelpaal
Wete
nschappelijk erfgoed uit de collectie van Rijksmuseum Boerhaave omvat iconi
sche objecten als de microscopen van Van Leeuwenhoek, prachtige luchtpompen
en telescopen, en andere objecten die voldoende zeggingskracht bezitten om
het museumpubliek direct aan te spreken. Maar voor een deel van de collect
ie geldt dit een stuk minder. Bij sommige objecten hebben museummedewerkers
er een hele kluif aan om ze op een betekenisvolle wijze te presenteren. Bi
j uitstek geldt dit voor erfgoed uit de moderne tijd. Dit heeft vaak betrek
king op 'moeilijke' wetenschap, ontbeert esthetische kwaliteiten of betreft
massage-produceerde 'dozen met stekkers'. In deze lezing wil ik laten zien
hoe een museum met dergelijk weerbarstig materiaal om kan gaan.
-&nbs
p; Ariadne Schmidt, Linking University and City
De aanwezigheid v
an de academische gemeenschap kleurde sinds 1575 het leven in de stad. Moge
lijk had de dynamische ontwikkeling van de Leidse bevolking invloed op de a
cademie. Doel van het interdisciplinaire project Linking University and Cit
y is om met data-science-technieken de geschiedenis van de academische geme
enschap en de interactie tussen de stad en de universiteit (town & gown
) zichtbaar te maken en verder te onderzoeken. Met studenten wordt gewerkt
aan een digitale infrastructuur om informatie over personen, percelen en ge
beurtenissen aan de hand van een tijdlijn te visualiseren en om - uiteindel
ijk - ook de onderlinge relaties, verder te kunnen analyseren. In deze flit
slezing geven we een kijkje in de keuken van het project.
15:00-15:30 pauze met thee en/of koffie
·  
; gelegenheid de website van het project van A
riadne Schmidt te bekijken
·
posterpresentatie van studente Emma de Man over de eerste
vrouwelijke redactrice van de Leydse Courant, omstreeks 1780
15:30-16:40 sessie 2: 3 korte lezingen gevolgd door discussie 
;
- Anneke Boot, Al Doende Leert Men
Vakonderwijs is d
e sleutel tot de geschiedenis van een stad. Het opleiden van vakmensen houd
t direct verband met de economische bedrijvigheid in een stad. De lokale ar
beidsmarkt is vaak leidend voor de opleidingen die worden aangeboden. Vakon
derwijs is ook bepalend voor het sociale weefsel van een stad: het zijn mee
stal burgers en bedrijven die zich voor vakonderwijs inzetten. In mijn
lezing laat ik zien hoe het vakonderwijs ook de geschiedenis van de stad&n
bsp;Leiden heeft bepaald. In kort bestek schets ik hoe vakmanschap wer
d ontwikkeld en doorgegeven aan de volgende generatie.
- Daan Stremmel
aar, Scholing van kinderen in zeventiende-eeuws Leiden vanui
t genderperspectief
- Leiden had tijdens de Gouden Eeuw een
Latijnse school en natuurlijk de universiteit. Voor welgestelde meisjes was
er de Franse school en privéonderwijs aan huis. Maar (waar) gingen de ‘gew
one’ kinderen naar school? En hoe leerden jongens en meisjes een vak? Terwi
jl Nederlanders in de zeventiende eeuw de hoogste geletterdheid en gecijfer
dheid van Europa hadden en de achterstand van de vrouwen nergens anders zo
klein was, weten we verrassend weinig over hoe en waar zij deze vaardighede
n opdeden. Vooral de meisjes zijn lang uit zicht gebleven. De rijke archiev
en van Leiden bieden ons de kans de praktijk rond schools- en ber
oepsonderwijs aan het oppervlak te brengen. Voor zowel jongens als meisjes,
arm en rijk.
- Leon van der Hoeven, Dorpsscholen in het Ri
jnland in de 17e eeuw en de invloed van de stad Leiden op het ond
erwijs.
Iedereen kent de schilderijen waarop Jan Steen (en tijdgenoten
) de dramatische chaos op dorpsschooltjes weergaf. Een (meestal stokoude) m
eester te midden van een krioelende massa kinderen, jongens en meisjes, waa
rbij de grond bezaaid is met leermiddelen en alleen de plak hem kan redden.
Maar is dat werkelijk zo? Wie waren eigenlijk die schoolmeesters? Was
er in elk dorp onderwijs? Wie zag daarop toe? En wat was de invloed van de
stad Leiden hierop? Anders gezegd: welke plaats nemen de do
rpsschooltjes in de keten van kennisoverdracht?
16:40-16:5
5 slotdiscussie over perspectieven voor nieuw onderzoek
16:55-17:
00 slotwoord Pieter Slaman