BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Amsterdam BEGIN:STANDARD DTSTART:20181028T020000 RDATE:20190331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20191027T020000 RDATE:20200329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20201025T020000 RDATE:20210328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20211031T020000 RDATE:20220327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20221030T020000 RDATE:20230326T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20231029T020000 RDATE:20240331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20241027T020000 RDATE:20250330T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20251026T020000 RDATE:20260329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20261025T020000 RDATE:20270328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20271031T020000 RDATE:20280326T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20281029T020000 RDATE:20290325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20291028T020000 RDATE:20300331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20301027T020000 RDATE:20310330T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Amsterdam CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20180326T214500 RDATE:20181028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20190331T030000 RDATE:20191027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20200329T030000 RDATE:20201025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20210328T030000 RDATE:20211031T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20220327T030000 RDATE:20221030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20230326T030000 RDATE:20231029T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20240331T030000 RDATE:20241027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20250330T030000 RDATE:20251026T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20260329T030000 RDATE:20261025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20270328T030000 RDATE:20271031T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20280326T030000 RDATE:20281029T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20290325T030000 RDATE:20291028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20300331T030000 RDATE:20301027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Amsterdam CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:c4d6968b0315e7ebcd67a7f000aa519a CATEGORIES:HVOL lezing CREATED:20190225T173831 SUMMARY:Saskia Kuus - 'Van hetzelfde laken een pak' - Kleding op Rembrandts portretten LOCATION:Stadhuis\, Burgerzaal DESCRIPTION:Na afloop van de Algemene Ledenvergadering van de HVOL vertelt kunsthistori ca Saskia Kuus dat op het eerste gezicht alle kleding op 17de-eeuwse portre tten op elkaar lijkt: donkere kostuums met witte kragen. Maar wie iets bete r kijkt ziet de grote verscheidenheid in kleding en modes die elkaar in sne l tempo opvolgen. Rembrandt van Rijn (1606-1669) vestigde zich in 1631 vanu it de lakenstad Leiden definitief in Amsterdam. Op de talloze portretten di e Rembrandt maakte van dominees, geleerden, kooplieden en rijke regenten is de ontwikkeling van de mode uit het midden van de Gouden Eeuw goed te volg en. \nDe levensgrote portretten van het echtpaar Marten Soolmans en Oopjen Coppit uit 1634, zijn door de recente gezamenlijke aankoop door Nederland e n Frankrijk, zeer veel in de publiciteit geweest. Bijna iedereen kent de gr ote lintrozetten op de schoenen van Marten. Hoe extravagant waren deze roze tten en was dit echtpaar echt volgens de allernieuwste mode gekleed? Door d e portretten van Rembrandt te vergelijken met die van tijdgenoten als Nicol aes Eliasz. Pickenoy, Michiel van Mierevelt uit Delft, en Jan van Ravesteyn uit Den Haag krijgen we een beeld van de mode in de Nederlanden. Omdat er zeer weinig kledingstukken uit de 17de eeuw bewaard gebleven zijn, kunnen s chriftelijke bronnen, zoals boedelinventarissen, brieven, gedichten en reke ningboeken, helpen om meer zicht te krijgen op de kledinggewoontes van de elite uit de Republiek. Droegen regenten inderdaad alleen maar zwarte kledi ng? Hoe snel werden modetrends overgenomen en waar kwamen deze vandaan? Hoe dachten schrijvers over de snel wisselende modes? En hoeveel kostte een pa ar zijden kousen? \nKortom een lezing over tabbaerts, wambuizen, vliegers, neersticken en ponjetten.\n \n \n X-ALT-DESC;FMTTYPE=text/html:
Na afloop van de Algemene Ledenvergadering van de HVOL vertelt kunsthist orica Saskia Kuus dat op het eerste gezicht alle kleding op 17de -eeuwse portretten op elkaar lijkt: donkere kostuums met witte kragen. Maar wie iets beter kijkt ziet de grote verscheidenheid in kleding en modes die elkaar in snel tempo opvolgen. Rembrandt van Rijn (1606-1669) vestigde zic h in 1631 vanuit de lakenstad Leiden definitief in Amsterdam. Op de talloze portretten die Rembrandt maakte van dominees, geleerden, kooplieden en rij ke regenten is de ontwikkeling van de mode uit het midden van de Gouden Eeu w goed te volgen.
De levensgrote portretten van het echtpaar Ma rten Soolmans en Oopjen Coppit uit 1634, zijn door de recente gezamenlijke aankoop door Nederland en Frankrijk, zeer veel in de publiciteit geweest. B ijna iedereen kent de grote lintrozetten op de schoenen van Marten. Hoe ext ravagant waren deze rozetten en was dit echtpaar echt volgens de allernieuw ste mode gekleed? Door de portretten van Rembrandt te vergelijken met die v an tijdgenoten als Nicolaes Eliasz. Pickenoy, Michiel van Mierevelt uit Del ft, en Jan van Ravesteyn uit Den Haag krijgen we een beeld van de mode in d e Nederlanden. Omdat er zeer weinig kledingstukken uit de 17de e euw bewaard gebleven zijn, kunnen schriftelijke bronnen, zoals boedelinvent arissen, brieven, gedichten en rekeningboeken, helpen om meer zicht t e krijgen op de kledinggewoontes van de elite uit de Republiek. Droegen reg enten inderdaad alleen maar zwarte kleding? Hoe snel werden modetrends over genomen en waar kwamen deze vandaan? Hoe dachten schrijvers over de snel wi sselende modes? En hoeveel kostte een paar zijden kousen?
Korto m een lezing over tabbaerts, wambuizen, vliegers, neersticken en ponjetten.
CONTACT:Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. X-EXTRAINFO:Alleen toegankelijk voor leden van HVOL DTSTAMP:20240328T091822Z DTSTART;TZID=Europe/Amsterdam:20190327T204500 DTEND;TZID=Europe/Amsterdam:20190327T220000 SEQUENCE:0 TRANSP:OPAQUE END:VEVENT END:VCALENDAR